czwartek, 28 września 2017

Ciasto z Dyni

Artykuł przygotowała:
Anna Makowska
Rozpoczynamy sezon na dynię. 
Na początek przypominam przepis na ciasto, 
które jeśli raz pojawi się w Waszych domach, 
to zagości tam na zawsze :)
Kto się odważy sprawdzić czy miałam rację? :)


Post z dnia 19.10.213
Aktualizacja wrzesień 2017 :)

Kiedy dwa lata temu, po raz pierwszy spróbowałam tego ciasta u cioci na imieninach, 
tak mi posmakowało, że od tamtej chwili, 
jak tylko zaczyna się sezon na dynię, praktycznie piekę je co sobotę.
Jest bardzo pyszne, o korzennym aromacie. Smakuje jak czekoladowy piernik. 
Koniecznie musicie je spróbować. Podaję zatem przepis.

Składniki:
70 dag dyni startej na tarce o średnich oczkach
70 dag mąki tortowej
8 jajek
2 szklanki cukru (kryształ)
0,5 szklanki oleju
2 łyżeczki proszku do pieczenia
2 łyżeczki sody
1 przyprawa do piernika
3 łyżki kakao
8 dag świeżego imbiru
skórka otarta z pomarańczy i sok wyciśnięty z pomarańczy
(jeśli pomarańcze są małe, to z dwóch pomarańczy)
30 dag bakalii (orzechy, suszona żurawina, rodzynki, ananas suszony kandyzowany)
1 płaska łyżeczka soli

Wykonanie:

Do startej dyni dodać starty imbir, skórkę z pomarańczy, sok z pomarańczy. Delikatnie wymieszać.
Mąkę połączyć z proszkiem, sodą i kakao i przesiać przez sito. Dodać sól i wymieszać.
W wysokim naczyniu ubić jajka z cukrem, dodać przesianą mąkę. Delikatnie wymieszać.
Dodać dynię z pozostałymi składnikami. Wlać olej i wszystko jeszcze raz delikatnie wymieszać.
Pod koniec dodać bakalie oprószone mąką. Gdy wszystko się połączy, wyłożyć na blaszkę, wyłożoną pergaminem.


Piec w nagrzanym piekarniku do 170 stopni przez 50 min.

Po upieczeniu, wyłączyć piekarnik, odczekać 5 min. Delikatnie uchylić drzwiczki na kolejne 5 min. 
Wyjąć ciasto i odstawić do wystudzenia.

POLEWA CZEKOLADOWA:

1/2 kostki masła
1 tabliczka gorzkiej czekolady
1 tabliczka mlecznej czekolady

Na małym ogniu w garnuszku, rozgrzewamy 1/2 kostki masła, dodajemy połamaną tabliczkę czekolady gorzkiej i  tabliczkę czekolady mlecznej. 
Delikatnie mieszamy do rozpuszczenia składników.
Należy uważać by składniki się nie przypaliły.
Gorącą polewamy wystudzone ciasto.



ŻYCZĘ SMACZNEGO !!!




Podzielcie się z nami wrażeniami, jak Wam smakowało ciasto.




11 komentarzy:

  1. Miałam okazję spróbować tego ciasta. Wierzcie mi, jest bardzo pyszne. Próbowałam upiec nawet sama, ale nie mam zdolności kulinarnych. Niestety. Beata

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak apetyczne ciasto powoduje u mnie.....ślinotok..Fantastyczne. U kogo mogę zagościć na tym wspaniałym poczęstunku?Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda cudownie! Dynia i czekolada, idealny zestaw jesienny :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Właśnie wyjęłam ciasto dyniowe z piekarnika. Pachnie rewelacyjnie. I pierwszy raz wyrosło mi takie duże!!!!!!!!!! Rano zrobię polewę czekoladową. A musi być koniecznie masło????? Czy mogę zastąpić je margaryną?????? Mam jeszcze takie pytanie do Pani. Dlaczego bakalie opruszyc należy mąką? Pytam bo pierwszy raz się z tym spotykam a jestem bardzo ciekawa. Wieczorem jutro jak goście pojadą to napiszę czy ciasto smakowało. Z nocnymi pozdrowieniami Agata.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Agatko cieszę się, że postanowiła Pani wypróbować ten przepis. Z niecierpliwością będę wyczekiwać opinii czy ciasto smakowało. Co do polewy to nie polecam margaryny. Zawiera ona dużo tłuszczu i ciężko jest w niej roztopić czekoladę. A jeśli to się uda, to po zastygnięciu będzie Pani miała biały tłuszcz na wierzchu. Masło 82%.
      Jeśli zaś chodzi o bakalie, to mąką oprószamy po to, by nie opadły na dno ciasta. Ten sposób stosuję bardzo często również przy pieczeniu ciast z owocami. Wystarczy do osobnego naczynia wsypać troszkę mąki, wrzucić owoce i je obsypać. Gwarantuję, że nie opadną na dno podczas pieczenia. Pozdrawiam i czekam na opinię :) Ania

      Usuń
    2. Goście zachwyceni!!!! Ciasto wyszło bardzo mokre, to chyba zasługa dyni. Wsypałam całe opakowanie żurawiny, bo nie lubię rodzynków. Wszyscy byli zachwyceni. Na drugi dzień musiałam piec drugą blachę, bo koleżanki już się dowiedziały, że pyszne ciasto zrobiłam. Bardzo pani dziękuję za przepis, poleciłam go znajomym. Jest naprawdę pyszne. Całe szczęście, że nie zrobiłam tej polewy na margarynie, bo tylko bym zmarnowała czekoladę. Dziękuję!!! Dziękuję !!!! Dziękuję! I teraz to już tu będę częściej zaglądąć. A na ten weekend mam w planach zrobienie tego jabłecznika z budyniem. Też w życiu takiego nie jadłam. Pozdrawiam Agata

      Usuń
  5. właśnie wyciągnęłam z piekarnika, jest jeszcze gorące, w domu zapach zniewalający, a ciasto znakomite. Smakuje tak jak wygląda. POLECAM

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...